Проект підтримав навчання працівників природно-заповідного фонду України у Європейській Академії Парків
09.08.2019

Дванадцять працівників природно-заповідного фонду України (ПЗФ), серед них дев’ять працівників природно-заповідних територій (ПТ) України, а також три працівники Міністерства екології та природних ресурсів України (МЕПР), взяли участь у трьох навчальних семінарах літньої школи «Європейської Академії Парків» (ЄАП), зокрема «Світова спадщина та сталий туризм», «Екологічний моніторинг та інноваційні технології» та «Транскордонні території та ефективний менеджмент», яка відбулася у місті Клагенфурт (Австрія) протягом 15-21 липня.

Під час навчання учасники вивчали актуальні для виду своєї діяльності теми. До прикладу, ті, що працюють із об’єктами Світової спадщини, зокрема краще зрозуміли туристичні правила та рекомендацій Конвенцій ЮНЕСКО, а також туристичний потенціал та використання об’єктів світової спадщини. Окрім цього, вивчали як правильно організувати доступ громадськості до об’єктів, щоб не було порушень законодавства. Учасники ознайомилися із інструментами, практичними заходами та підходами щодо сталого планування й управління туризмом. Працівники ПЗФ також покращили свої знання в сфері популяризації природоохоронних об’єктів.

«Сталий туризм для нас надзвичайно важлива тема, адже кількість туристів щороку зростає. 22 тис га заповідника є об’єктом Світової спадщини, де діють жорсткі норми, а решта – буферна зона, де теж є певні обмеження і для мене було важливо перейняти світовий досвід експертів, в який спосіб організувати сталий туризм на одній і іншій території. Для мене ключовими моментами були: сталий туризм – це вид туризму, який не впливає на основну цінність об’єктів спадщини і ми можемо практикувати його на території природньої спадщини ЮНЕСКО, а буферна зона – якраз ідеально створена для того, щоб практикувати туризм більш інтенсивно», –  поділився враженнями учасник семінару «Світова спадщина та сталий туризм», Василь Покиньчереда, Карпатський біосферний заповідник.

Не менш важливим питанням для українських учасників є розвиток системи моніторингу різних типів оселищ та видів рослин й тварин відповідно до міжнародних стандартів та використання новітніх технологій для цього. Це також стосується питань вивчення рослинності й типів оселищ та оцінці їх часових змін на основі дистанційного зондування. Часто дуже складно, а то й неможливо, проводити екологічний моніторинг на важкодоступних територіях, для цього за кордоном зараз використовують різноманітні технічні пристрої, зокрема безпілотники (дрони) та гаджети (різноманітні засоби, що поєднують у собі високі технології та цілком реальне застосування), для ПТ – це новітні підходи щодо використання актуальних у роботі смартфонів й планшетів. Учасники дізналися, як застосовувати та налаштовувати усі новітні технологічні пристрої, що зараз використовуються для природоохоронних цілей у країнах ЄС, до своїх конкретних потреб.

І ще один важливий семінар навчання – міжнародна транскордонна співпраця, яка критично важлива для ПЗФ, що межують з іншими закордонними природоохоронними територіями. Цей семінар допоміг учасникам знайти спільні підходи, розглянути правові аспекти, вирішити проблеми міжкультурної комунікації. Це є актуальним при налагодженні тривалої співпраці. Учасники дізналися про різний світовий досвід такої співпраці, про правові аспекти та рекомендації МСОП та про ефективний природоохоронний менеджмент, в якому проведені заходи забезпечують виконання цілісного природоохоронного завдання.

Проведення семінарів дало змогу їхнім учасникам привести й обговорити свої власні випадки, проблеми або виклики з метою їх вирішення із залученням відомих міжнародних експертів. Таким чином, учасники працювали над вирішенням реальних питань щодо управління ПТ в Україні та розробляли потенційні ситуації, ідеї або рішення, з якими можна продовжувати працювати після завершення навчання. Також організатор навчання (ЄАП) запросила експертів й практиків, з якими учасники обговорили ключові питання, пов’язані з відповідною темою семінару. Під час екскурсії, яка є частиною кожного семінару, учасники ознайомилися та побачили приклади й підходи на практиці, а також обговорили проблеми й рішення із місцевими експертами. Екскурсії проводилися у відповідних національних парках Альпійського регіону.

 

Вперше для відбору учасників, в рамках проекту, було проведено загальнонаціональний конкурс. Проект підтримав навчання не лише працівників цільових ПТ, але й представників ПЗФ взагалі (ПТ та МЕПР), які займають посаду в управлінні або науково-дослідних відділах та мають хороший рівень володіння англійської мови. До комісії проекту надійшло 16 заявок, з яких було відібрано 9 осіб відповідно до критеріїв, таких як знання англійської мови, відповідність відібраного семінару до професійних обов’язків заявників, загальна компетентність/особистий потенціал та ін. Відбір трьох працівників Міністерства відбувався шляхом внутрішньо міністерського конкурсу із використанням вище зазначених критеріїв.

Зокрема, успішно пройшли конкурс крім 2 працівників департаментів МЕПР, 1 працівник Департаменту екології та природних ресурсів Донецької облдержадміністрації, також 9 працівників ПТ України, зокрема Рівненського ПЗ, ПЗ «Розточчя», Дермансько-Острозького НПП, НПП «Гуцульщина», Шацького НПП, НПП «Бузький гард», Карпатського біосферного заповідника, Карпатського НПП та НПП «Синевир».

Наступним заходом цього компоненту проекту планується проведення навчання двох працівників ПЗФ, зокрема одного державного службовця України (МЕПР) та одного співробітника ПТ України шляхом їхньої участі у міжнародній магістерській програмі «Менеджмент природоохоронних територій» Університету прикладних наук Каринтії (Клягенфурт, Австрія). Тривалість програми 2 роки. Метою цієї програми є сприяння збереженню біологічного різноманіття та регіонального сталого розвитку в Європі та в усьому світі шляхом навчання та підготовки (майбутніх) керівників ПТ та працівників національних органів влади, які займаються питаннями ПЗФ (рівень міністерства). Магістерська програма зосереджена щодо розвитку навичок у працівників, зокрема: ефективно управляти ПТ та підтримувати розвиток системи ПЗФ, використовувати нові способи спілкування, конструктивно працювати із зацікавленими сторонами. Знання, отримані під час цього навчання, мають високий міжнародний рівень та можуть ефективно використовуватися у межах усіх ПТ світу.

Ваше повідомлення відправлено. Повідомлення не відправлено.
Спробуйте ще раз.